© 2023 by Art School. Proudly created with Wix.com

Hoe help ik mijn angstige kind naar school?


Een veelgehoorde vraag de laatste tijd:


Mijn kind gaat nu naar school en is zo angstig.

Het huilt. Het maakt drama's.

Hoe kan ik mijn kind helpen?

Vaak gaat het over gevoelige kinderen die een overgang maken.

Van de BSO naar groep 1. Of van de kleuterklas naar groep 3.

Tijd dus om daar wat over te bloggen.

Want misschien herken jij dit wel:

- Je hart breekt als je een schreeuwend kind achter laat

- Je maakt je zorgen of je kind wel vriendjes gaat maken

- Je beandrukt de leuke dingen, maar dat maakt het juist erger.

- Als je probeert je kind flink te laten zijn, huilt het nog harder.

Video: Waarom "flink" moeten zijn niet werkt:


Probeer het eens anders:

B E M O E D E R je kind

B Benoem

Benoem de emotie. Jonge kinderen moeten hun gevoelens nog woorden leren geven. Geef het beestje dus een naam. "Je vind het spannend he?": Alleen al het feit dat er een woord voor is en dat jij het gevoel begrijpt, geeft ontspanning.

E Erken.

Erken het gevoel. "Dat snap ik best hoor! Er zijn ook zoveel nieuwe dingen waar je aan moet wennen."

Realiseer je dat dit zo is! Jij kunt al die veranderingen al overzien. Maar voor jouw kind is het allemaal nieuw. En veel!

Hooggevoelige kinderen hebben echt hun tijd nodig om nieuwe indrukken, kinderen, regels en verwachtingen een plek te geven en daarin hun draai te vinden.

Ze willen eerst checken hoe veilig alles is voordat ze zich helemaal geven. Dat is normaal en verstandig.

Maak je daar geen zorgen over! Een hooggevoelig kind voelt het als jij je zorgen maakt.

En het trekt het zich aan: "Blijkbaar reageer ik niet zoals het hoort". Dat is geen fijn gevoel en het helpt ook echt niet om het anders te kunnen doen.

Heb wat vertrouwen in je kind. Het zal zich heus na verloop van tijd aan kunnen passen en vriendjes te maken.

Als jij laat merken dat het helemaal prima is om wat aftastend in nieuwe dingen te staan, is dat een hele opluchting voor het kind!

Dikke kans dat je kind na deze stap even wil spuien over alles wat er spannend, moeilijk of eng is.

Geef het de ruimte. Luister vooral. Laat merken dat je het snapt.

M Moed


Je wil graag dat je kind de moed ontwikkelt om de nieuwe situatie aan te kunnen. Dus benoem nu de dapperheid die je kind al toont, ook al is het spannend.

"Ik vind het zo dapper van je dat je gister/tot nu toe/ ...."

(benoem iets dappers van je kind)

Dan gaat er iets draaien in je kind:

"Hee, ik ben dus eigenlijk dapper!"

Zo had het zichzelf nog niet bekeken. Maar natuurlijk wil een kind zichzelf liever als dapper zien dan als bang. En het wil daar ook in groeien.

O Onderzoek

Onderzoek wat jouw kind nét dat steuntje kan geven waardoor het makkelijker wordt.

" Laten we eens kijken wat jou nog een beetje verder kan helpen. Heb jij een idee?"

Dit kunnen simpele dingen zijn. Een knuffelbeest mee naar school. Iets lekkers in de broodtrommel. Even meelopen naar de juf. Een zakdoekje dat naar mama ruikt etc.

Trek daarbij gerust wat magie uit de kast. Een doosje vol toverkusjes, een helden-spray, een magische moed-steen. Jonge kinderen zijn er dol op!

E Eén kleine stap.

Bedenk met je kind een eerste kleine stap die het al duft te zetten. En blijf ondertussen in zijn buurt.

Begint het drama al thuis? Misschien is de eerste kleine stap de schoenen aan te trekken.

Is het op school? Dan is de eerste stap misschien om dicht bij de juf te gaan zitten. Of om samen zijn plekje op te zoeken. Of samen te gaan kijken bij andere kinderen die op het plein spelen.

En is de stap nog te groot, dan probeer je hem nog kleiner te maken. Er is altijd een allerkleinste stap die te maken valt.

D Doen

Deze stap gaat je kind ook zetten. Alleen of samen met jou.

De eerste stap is vaak de moeilijkste. Dus help je kind even over deze drempel heen. Doe het samen.

E Enthousiasme

"Jeej! Goed gedaan!

Deze stap is alvast gelukt."

En elke suscces ervaring moedigt weer aan tot een volgende. Dus:

R repeat.

Nu lukt de volgende stap vast ook.

Nadat de schoenen aan zijnvolgt de jas.

Op school kan je kind op zijn plaats blijven, terwijl jij nog even gaat zwaaien achter het raam.

Ga zo door. Blijf samen met je kind dapper nieuwe stapjes maken. Zo ontstaat er een positieve spiraal waarin je kind steeds meer gaat durven.

En voor je het weet vliegt je kind naar binnen en kijk jij wat melancholish terug op de tijd dat je kind nog wél jouw hand wilde vasthouden op het schoolplein.

Download 9 gouden tips om je kind zelfvertrouwen te geven!

Soms is het even zoeken naar dat eerste kleine stapje.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Bij Emma begon het huilen al in bed. "Ik wil niet naar school!"

In groep 2 was er nooit iets aan de hand geweest, maar sinds ze naar groep 3 ging was het mis.

"Je hebt toch een lieve juf? Als je er bent, vind je het vast leuk! En je vriendinnetjes zijn er ook, is dat niet fijn?" probeerde moeder zonder succes.

Vader verloor zijn geduld "Kom op Emma, niet zo flauw, je moet gewoon naar school. Even flink zijn." Daar ging Emma alleen maar harder van krijsen. Met een hoop gehuil, geschreeuw en drama kegen ze het snikkende kind wel steeds op school, maar het brak haar moeders hart.

Samen zochten we naar een eerste kleine stap die Emma makkelijk kon maken. Hoe konden we haar helpen om rustig uit bed te komen? Het probleem begon al als haar moeder Emma's pyjama probeerde uit te trekken. Dan stribbelde Emma tegen en huilde dat ze het koud had.

Dus daar lag ergens de eerste stap. Ik kon het me wel voorstellen. Je zit met je warme kinderlijfje nog lekker veilig en rozig in je pyjama en dan moet die uit is het ineens k-k-k-koud! En dan staat je ook weer zo'n spannende dag in groep 3 te wachten....!

In pyjama naar school gaan was geen optie, maar Emma mocht een tijdje in het

T-shirt slapen dat ze de volgende dag aan zou doen.

Nu kon ze lekker in haar warme veilige omhulsel blijven als ze uit bed stapte.

Dat hielp. Zo werd opstaan en aankleden tot een eerste haalbaar klein stapje teruggebracht. De volgende stappen gingen makkelijker. Vestje erover. Broek eronder. Emma was aangekleed.

"Goed zo Emma! Nu lekker een boterham eten beneden! " Met slechts een laatste snif daalde ze de trap af.

Deze ochtend lukte het om Emma zonder dramatische toestanden bij de juf af te leveren.

Ze heeft daarna nog een tijdje in een T-shirt mogen slapen.

Inmiddels heeft Emma haar draai gevonden in groep 3 en draagt ze gewoon weer een pyjama in bed.

#zelfvertrouwen #wennen #school #kinderen #hooggevoelig #angstig #bang

12 keer bekeken