© 2023 by Art School. Proudly created with Wix.com

Welke behoefte schuilt er achter de emotie?



Achter een emotie zit altijd een behoefte verstopt die erkend wil worden.

Die wil gezien en gehoord worden.

Daar samen over praten is al het halve werk.

Je kind voelt zich begrepen.

Jij voelt je begrepen.

Jullie gesprek gaat dan niet meer over of je boos/verdrietig/bang etc mag zijn. Het gaat ook niet alsmaar over hoe die emotie geuit mag worden.

Je graaft samen een laagje dieper. Wat was er nou eigenlijk aan de hand?

Wat zit er achter dit lastige gedrag of deze lastige emotie?

En samen kun je vervolgens zoeken naar hoe en wanneer deze behoefte vervuld kan worden.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Toen Lieke doorkreeg dat de nieuwe vriend van haar moeder Emma niet meer weg ging, vond ze hem ineens een stuk minder leuk. Ze begon zich tegen hem af te zetten, werd brutaal t, zei gemene dingen en probeerde hem steeds buiten te sluiten.

Emma die de frustratie van haar goedbedoelende nieuwe partner zag, probeerde hem sussend in bescherming te nemen. Daar werd Lieke alleen maar lastiger van.

Uiteindelijk werd de wanhopige Emma boos en schreeuwde tegen Lieke dat de maat vol was en dat het nu klaar moest zijn met dat boze en opstandige gedoe.

Natuurlijk hielp dat niet. Moeder en dochter begonnen flink tegen elkaar te schreeuwen en de ruzie eindigde ermee dat Emma met stoom uit de oren een blokje omging en Lieke hartverscheurend huilend in haar bed kroop.

Toen Emma gekalmeerd terug kwam van haar wandelingetje, was ze in staat om rustig bij haar huilende dochter op bed te gaan zitten.

"Sorry," zei ze "Ik had niet zo tegen je willen schreeuwen. Weetje , ik vind het gewoon moeilijk als je zo tegen Harold doet. Hij doet zo zijn best en het doet hem verdriet dat hij niks goed lijkt te kunnen doen. En ik vind het ook jammer dat het niet meer zo gezellig is als in het begin toe hij bij ons kwam. Ik dacht dat je hem aardig vond" Het kon Emma niet schelen dat er nu ook bij haar tranen over haar wangen stroomde.

Lieke knikte en snikte: "Sorry mama, ik wil ook eigenlijk helemaal niet zo lelijk doen."

"Wat maakt je dan zo boos lieverd?"

Lieke dacht na en begon nu ng harder te huilen. "Je doet nu veel minder leuke dingen met mij. Het is alsmaar Harold, Harold Harold!"

"Och schatje, ben je jaloers omdt ik teveel aandacht aan Harold besteed?"

Lieke knikte en kroop beschaamd onder haar dekbed.

"Dat snap ik Lieke. En het spijt me dat ik dat niet in de gaten had. Ik vind het echt rot voor je dat jij je zo voelt. Hoe kunnen we het oplossen dat jij niet langer jaloers hoeft te zijn?"

"Ik wil gewoon weer wat vaker met jou alleen leuke dingen doen, net als vroeger!"

Dat leek Emma een goed idee. Ze droogden hun tranen, gaven elkaar een dikke knuffel en maakte een plannetje voor hun eerst leuke moeder-dochter-moment.

Welke emoties van jouw kind vind jij lastig?

En welke emoties heb je zelf liever niet?

Praten over de emoties en de achterliggende behoefte begint met

aanvaarden van die emoties.

Die van je kind, maar ook die van jezelf!

Juist als je een emotie niet aanvaardt, komt deze er uiteindelijk met een explosie uit.

Wanneer je erkent dat je de emotie voelt, en eerlijk je gevoelens toont, communiceer je krachtiger met je kind. Je non-verbale communicatie ondersteunt wat je zegt.

Wil jij leren hoe je met je kind kunt communiceren

op een manier die jullie band versterkt?

Aarzel dan niet om contact met me op te nemen.

In een gratis telefonisch kennismakingsgesprek kunnen we bespreken hoe ik jullie kan helpen met kindercoaching en/of oudercoaching.

Lees ook mijn blogs:

Omgaan met 'lastige' emoties

Pleidooi voor boosheid

8 dingen die je kind leert bij boosheid

#emoties #temperamentvol #kind #kindercoaching #behoefte #communiceren