Rustig blijven. Hoe doe je dat? 11 tips.

Bijgewerkt: 20 aug 2019



Rustig blijven als je kind overprikkeld is, een driftaanval heeft of tegendraads is , kan veel van je vergen. Het kan je dan de grootste moeite kosten om niet tegen je kind te gaan schreeuwen. Dat het averechts werkt, dat heb je waarschijnlijk al aan den lijve ondervonden.

Maar hoe blijf je dan rustig?

Tip 1)

Het begint met signaleren en accepteren dat je je niet rustig voelt,

En dat is okay. Je bent ook maar een mens. Je mag je gefrustreerd of ongeduldig voelen.

Van jezelf verwachten dat je alsmaar een begripvolle ouder met engelengeduld bent, voert de druk voor jezelf alleen maar op.

Door gewoon je gevoelens te erkennen, begin je al met een beetje aardiger zijn voor jezelf.

Tip 2)

Stel je verwachtingen bij.

Kinderen moeten nog veel leren. Alle kinderen. Ook het jouwe

Is je kind chaotisch, kan het niet veel instructies tegelijk opvolgen, is het makkelijk uit het veld geslagen, jankt het om elk klein schrammetje, kan het niet tegen zijn verlies?

Accepteer dat je kind daar nog in moet groeien en dat je dat niet vandaag veranderd krijgt door te gaan scheeuwen.

Besef dat het gewoon jouw taak als ouder is om je kind dit stap voor stap te leren.

En dat heeft tijd nodig. Daar is niks mis mee. Jullie zijn samen onderweg met vallen en opstaan.

Tip 3)

Probeer haast en stress los te laten.

Gaat het niet meer lukken om op tijd op school te komen ?

Stressen zal het alleen maar moeilijker maken voor jezelf en voor je kind.

Dan maar een keer te laat. Je kunt de leerkacht best uitleggen dat jullie even een "opvoedmomentje" nodig hadden.

Tip 4)

Neem meer tijd. Voor alles.

Zodat je tip 3 minder vaak nodig hebt.

We willen te veel in korte tijd. Echt!

Dat is een collectief probleem waarmee we onszelf en anderen onnodig gek maken.

Je kunt er voor kiezen om er niet meer aan mee te doen.

Vraag je eens af of wat jij allemaal wil en wat jij allemaal dénkt dat moet ook allemaal ECHT moet. En of het NU moet.

Lekker op tijd naar bed gaan, zodat je de volgende dag op tijd en uitgerust wakker wordt en alles op je gemak kunt doen, kan al een wereld van verschil maken.

Tip 5)

Zet je voeten stevig op de grond.

Voel je voeten. Voel je benen.

En observeer nu je kind zonder iets te willen ondernemen.

Alleen maar stevig staan, kijken, luisteren.

Tip 6)

Adem in en adem uit.

Vier tellen door je neus in.

Vier tellen de adem vast houden onder in je buik.

Zes tellen uitademen.

Doe dit minstens 3 x of zolang je nodig hebt om je eigen zenuwstelsel wat te kalmeren.

Tip 7)

Praat niet teveel.

Als je kind overpikkeld is, een emotionele uitbarsting of driftaanval heeft kun je NIET tot hem doordringen.

Praten en vragen stellen maakt het alleen maar erger.

Laat de storm tot bedaren komen. Blijf in de buurt. Geef aan dat je er bent voor je kind.

Doe ondertussen zelf tip 5 en tip 6.

Tip 7)

Toon begrip en inlevingsvermogen.

Vaak doet dat al heel veel. Een kind wil in de eerste plaats gewoon gehoord worden.

Bijvoorbeeld: "Ja, ik snap dat je moe bent en dat je niet zo'n zin hebt. Het is een drukke week geweest. We zullen vanmiddag als je terug komt lekker samen iets gezelligs doen waarvan we kunnen uitrusten."

Of: "Jaaaa! Ik snap het. Ik zou ook best een dagje thuis willen blijven in plaats van te gaan werken. Zullen we vanmiddag dan maar lekker samen een filmpje kijken met iets lekkers erbij?"

Tip 8)

Raak je zelf overprikkeld door het scheeuwen of huilen van je kind?

Gebruik dan oordopjes. Leg gewoon aan je kind uit dat je hem dan nog best wel hoort, en dat je ook naar hem luistert, maar dat het dan niet zo pijn doet aan je oren.

Tip 9)

Neem een time-out.

Loop even naar de keuken. Ga op de wc zitten. Of wandel de tuin in.

Doe je ademhalings-oefeningen tot je jezelf weer onder controle hebt.

Vertel je kind wel wat je doet en waarom: "Ik voel me nu heel boos en ga even ergens anders rustig worden. Ik kom zo terug."

Zomaar zonder uitleg weglopen voelt voor kinderen bedreigend en erg onveilig.

Tip 10)

Stel het 'opvoeden' uit tot een moment waarop je kind rustig is.

Kom dan terug op de lastige situatie en zoek samen naar een oplossing.

Tip 11)

Gun jezelf eens vaker wat. Dingen waar jij blij van wordt. Tijd voor jezelf. Dingen waarvan je ontspant. Zo bouw je veerkracht op en kun je veel meer hebben.

Lukt het je ondanks alle tips niet om rustig te blijven?

Verwijt het jezelf dan niet, maar zoek hulp.

Hooggevoelige kinderen kunnen indrukwekkende emotionele uitbarstingen hebben.

Dat kan van alles bij jou losmaken.

Misschien heb je zelf wel moeite met het uiten van emoties? Of je kunt gewoon niet meer helder denken zodra je kind gaat gillen. Of vind je het heel erg zielig voor je kind? Misschien vind je heftige emoties bij anderen beangstigend of lastig en ga je ze liever uit de weg? Misschien ben je geneigd om maar toe te geven zodat je kind maar weer rustig wordt?

Of je haalt je allerlei doemscenario's in je hoofd. Of je denkt dat je geen goede ouder bent.

Kortom...

Er kunnen vele redenen zijn die het voor jou moeilijk maken om je rustig te blijven.

Met oudercoaching kunnen we dat boven tafel krijgen en aanpakken.

Ik kan je met eenvoudige technieken leren om in je kracht te gaan staan.

Daarmee help je niet alleen jezelf, maar ook je kind.

Je bent daardoor namelijk beter in staat om zowel je kind als jezelf op te vangen én je kunt je kind voorleven hoe het met emoties om kan gaan.

#rustigblijven #ouders #tips #emoties #overprikkeling

  • YouTube
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon